Lovisa

Förkunskap innan körlektionen.


Praktisk förkunskap(privat övningskörning):
Ingen erfarenhet. Aldrig kört bil.

I simulatorn:
Övat i simulatorn ca 2 timmar.

Innehåll i körlektionen:
Övning 1-3, (Starta, stanna, växla och krypköra, mm)

Lovisas tankar och upplevelser:

– Hur kändes det att övningsköra i en simulator?

Att köra i simulatorn var en väldigt givande upplevelse. Instruktionerna var klara och lätta att förstå, vilket gjorde att jag kunde öva i lugn och ro. Att sitta själv i simulatorn minskade pressen, och jag kände mig tryggare. Detta förberedde mig för att sätta mig i den riktiga bilen, då jag redan hade grundtänket och förståelse för vad jag behövde göra med fötterna. Att kunna öva och ta risker i simulatorn var en stor fördel.

– Hur kändes det sedan när du satt dig i en riktig bil?

När jag körde den riktiga bilen första gången, kände jag mig lite nervös, men det var betydligt mindre än vad jag skulle ha varit utan erfarenheten från simulatorn. Dock fann jag det svårt att bedöma motorns varvtal i simulatorn, vilket påverkade min förmåga att höra när jag skulle växla i den riktiga bilen. Även känslan i svängarna och att se var jag var på vägen var annorlunda och utmanande i den riktiga bilen.”

– Hade du velat betala för körning i en simulator? 300 kr/tim?

Definitivt, jag hade gärna spenderat 3 timmar i simulatorn innan jag började köra den riktiga bilen. Att ha den erfarenheten gjorde mig mycket lugnare när jag väl kom ut i den riktiga bilen. Simulatorn gav mig en bättre förkunskap och gjorde mig mer förberedd för den verkliga körningen, särskilt när det gällde att förstå dragläget.

Trafiklärarens tankar och upplevelse

– Hur upplevde du lektionen med eleven som först övat i simulatorn?

Jag tycker att lektionen gick överlag bra. Det märktes att eleven hade fått en bra grund genom simulatorn, särskilt när det gällde starter och uppväxling. Eleven klarade dessa moment direkt utan några större instruktioner från min sida, vilket är imponerande med tanke på att detta var hennes första erfarenhet i en riktig bil.”

– Vilka områden behövde ni fokusera mer på?

Vi behövde dock lägga lite mer tid på att diskutera och öva på nedväxling. Eleven verkade inte riktigt våga bromsa ordentligt, vilket är ett vanligt fenomen hos nya förare. Det är viktigt att kunna hantera bromsen korrekt, speciellt vid nedväxling, så det var ett fokusområde för oss.

– Hur påverkade simulatorn elevens förmåga i den riktiga bilen?

Eleven hade en god känsla för dragläget, vilket är en direkt följd av övningarna i simulatorn. Det var uppmuntrande att se hur väl hon förstått och kunde tillämpa det hon lärt sig. Detta gjorde att vi inte behövde stanna och gå igenom saker lika ofta som vi brukar behöva under de första körlektionerna. Vi kunde fokusera mer på att köra och mindre på teoretisk genomgång, vilket effektiviserade lektionen betydligt.

Kostnadsbesparing

En körlektion á 60 min kostar ca 900:-. Om vi räknar på att hon sparat 1,5 timmar lektionstid genom att köra i simulatorn har Alva sparat ca 1350:- i minskad lektionstid.

Hon körde ca 2 timmar i simulatorn. En simulatortimme kostar 300:-. Simulatorträningen kostade sammanlagt 600:-.

1350-600 = 750:-

Lovisa sparade ca 600:- på sin simulatorträning.

Obs
Att räkna ut kostnadsbesparing är ingen exakt vetenskap eftersom att den bygger på lärarens personliga uppskattning av vad eleven sparat med hjälp av simulatorn. Läraren har dock en mångårig erfarenhet av körkortsutbildning och vet erfarenhetsmässigt vad man kan förvänta sig beträffande tidsåtgång för de olika övningarna i bilen.