Alma

Förkunskap innan körlektionen.


Praktisk förkunskap(privat övningskörning):
Ca 5 timmars privat övningskörning i automatväxlad bil.

I simulatorn:
Övat i simulatorn ca 1 tim och 30 min.

Innehåll i körlektionen:
Övning 1-3, (Starta, stanna, växla och krypköra, mm)

Almas tankar och upplevelser:

-Hur kändes det att övningsköra i en simulator?

Först kände jag mig osäker, men snart insåg jag att det var ett tryggt sätt att lära sig grunderna utan den verkliga trafikens press. Jag kunde öva på att växla och styra utan att bli störd.

Att kunna göra misstag och lära av dem i simulatorn utan konsekvenser var skönt. Jag kände att jag kunde experimentera och testa mina gränser, vilket jag aldrig skulle vågat göra på en riktig väg.

-Hur kändes det sedan när du satt dig i en riktig bil?

Jag var lite nervös första gången jag satte mig i en riktig bil efter att ha kört i simulatorn. Men jag märkte snabbt att jag kände mig mer förberedd än vad tidigare varit vid min privata övningskörning. Jag kunde koncentrera mig mer på det jag behövde fokusera på, eftersom jag redan hade fått en känsla för på bilens kontroller i simulatorn. Det var som att jag hade en mental karta över vad jag skulle göra.

Simulatorn hade en bra funktion som visade hur kopplingen och växellådan fungerar. Den hjälpte mig att förstå varför och hur jag ska växla. Jag märkte även att uppväxling var lättare att hantera i trafiken eftersom bilen gav mer feedback än simulatorn.

-Kan du rekommendera andra körkortstagare att öva i simulator?

Ja, absolut. Simulatorn hjälpte mig mycket. Den förberedde mig inte bara tekniskt, utan gjorde även att jag kände mig mer bekväm bakom ratten. Jag skulle definitivt rekommendera det till andra nybörjare som mig.

Trafiklärarens tankar och upplevelse

När vi först började använda simulatorn, var jag nyfiken på hur den skulle komplettera den traditionella körundervisningen. Efter att ha observerat Almas framsteg under körlektionen, märkte jag att hon med begränsad tidigare erfarenhet lärde sig förvånansvärt fort i bilen. Det var kanske inte så konstigt med tanke på att hon hade ”fuskat” i simulatorn?

Det var även kul att se hur simulatorträningen påverkade Almas förkunskap om hur bilens mekanik fungerar, särskilt beträffande kopplingen och växlarna. Hon kunde mycket mer än vad medelsnittseleven som inte tränat i simulator kan. Detta underlättade hennes övning i den riktiga bilen. Dessutom var där mycket som jag inte behövde berätta, eftersom hon redan hade kunskapen.

-Hur mycket körlektionstid bedömer du Alma sparat genom sin simulatorträning?

Det är svårt att säga exakt hur mycket lektionstid hon sparat eftersom alla elever har olika lätt eller svårt för att lära sig att köra bil.

Med det i åtanke bedömer jag att Alma absolut sparat ca 1,5-2 traditionella körlektioner tack vare sin tid i simulatorn.

Kostnadsbesparing

En körlektion á 60 min kostar ca 900:-. Om vi räknar på att hon sparat 1,5 timmar lektionstid genom att köra i simulatorn har Alva sparat ca 1350:- i minskad lektionstid.

Hon körde ca 1.5 timmar i simulatorn. En simulatortimme kostar 300:-. Simulatorträningen kostade sammanlagt 450:-.

1350-450 = 900:-

Alma sparade 900:- på sin simulatorträning.

Obs
Att räkna ut kostnadsbesparing är ingen exakt vetenskap eftersom att den bygger på lärarens personliga uppskattning av vad eleven sparat med hjälp av simulatorn. Läraren har dock en mångårig erfarenhet av körkortsutbildning och vet erfarenhetsmässigt vad man kan förvänta sig beträffande tidsåtgång för de olika övningarna i bilen.